Anmeldelser af “Den perfekte mand, en selvbiografi”

Torben Munksgaard [lægger] et solidt pres på læserens genreopfattelse med et plot og en fortælleteknik, der forvirrer og fascinerer: Hvis liv fortalt af hvem? Hvor meget fiktion, hvor meget virkelig virkelighed? Hvad er konsekvensen, hvis man fuldbyrder identiteten som den perfekte mand ved at blive en anden? Det kan lyde som en fortænkt metamorfoseroman, men i så fald er det flot fortænkt og intelligent udført, så gå endelig ind i Torben Munksgaards identiteslabyrint, der til tider er næsten helt Paul Auster-agtig.
– Weekendavisen

4stjerner Munksgaard undersøger løgnens væsen i denne underholdende og velskrevne roman. Han revser skarpt provinsen, universitetshumanister, mediefolk mv., og hans pikareske tvangsløgner har paralleller hos Thomas Manns Felix Krull, i Hans Jørgen Nielsens attituderelativisme og hele den pseudobiografiske, metafiktive rammesætning hos Claus Beck Nielsen. Identitetstematikken vækker mindelser om norske Saabye Christensen, men Munksgaard er ingen adept. Han står selv. Og jeg lyver ikke, når jeg anbefaler denne gode lille bog.
– Berlingske Tidende

5stjerner … knaldhamrende god. (…) Torben Munksgaard … har skrevet en helt vidunderlig roman, hvor han leger med sin egen identitet og virkeligheden omkring den. Der er så meget løgn og latin i »Den perfekte mand«, at der naturligvis også må være en masse sandhed – og det gør jo ikke bogen ringere. Munksgaard er ikke bare velskrivende og velkomponerende, han rammer også en ny og frisk tone, hvor fantasi og virkelighed går elegant i hånd med løgn og sandhed.
– JydskeVestkysten

En af årets bedste romaner.
– B.T.

4stjerner … romanen er både underholdende, humoristisk, satirisk og spændende frem til slutningen.
– Nordjyske Stiftstidende

Det er en bog, der først og fremmest udmærker sig ved at være fremragende fortalt. Det er det, Torben Munksgaard kan. Skrive, så man frydes.
– Dagbladenes Bureau

Bogen er en historie om en mand som lever på en løgn. En mand som er parat til at lyve over for sig selv som over for andre i anstrengelserne på at få sine ønsker opfyldt. Men bogen er også voldsomt velskrevet, mundrette dialoger og tankevækkende passager.
– DR Radio Fyn

Med Den perfekte mand viser Torben Munksgaard, at han ikke bare er en døgnflue. (…) Romanen er velskrevet og tilpas spændstig – altså hverken for let eller for svær. (…) I alt fra plotafvikling og persontegning til tematik, dialog og stil er Den perfekte mand mere sikker og solid end den lovende debut Retrograd.
– Sentura

Den perfekte mand – en selvbiografi er en forrygende og virkelig sjov og sarkastisk roman om identitet og løgn. Som læser ved man ikke, hvad der er sandt eller falsk.
– Lektørudtalelse/DBC

Underholdende og løgnagtig historie om en ung forfatter, der lokkes ud i den største livsløgn af alle – at påtage sig en anden mands identitet. (…) Sproget er meget levende og man rives med hele bogen igennem.
– Dagbladet Ringkøbing-Skjern

Munksgaards bidende satire og potente ressentiment er bestemt et tiltrængt og vedkommende bidrag til den ind imellem noget blodfattige litterære andedam herhjemme.
– Standart

Bogens koncept minder om Munksgaards debut, ’Retrograd’ (2007), hvor en midaldrende parcelhusejer beslutter sig for at blive yngre. I begge bøger eksperimenteres der med identiteten, mulighederne for at gøre livet om, skabe en ny virkelighed og gå i en anden retning end forventet – og det er bestemt ikke uinteressant! Samtidig er man godt underholdt i Munksgaards drilske selskab. Munksgaard er velskrivende, rap i replikken og sarkastisk, så det driver. I ’Den perfekte mand’ er det universitetshumanister, mediefolk, forfattere og kritikere, der står for skud – undertegnede går heller ikke ram forbi! Heldigvis bliver jeg næsten ikke fornærmet og anbefaler gerne denne fabulerende og rappe bog.
– Litteratursiden