Anmeldelser af “Sort hund”

6stjerner En overdådigt vittig og velskrivende Torben Munksgaard tager lykketemperaturen på morgendagens velfærdssamfund i det, der bør blive en af årets store danske romansucceser. (…) en helstøbt, dybt original roman, der på 328 sider taler til både lattermuskler og hjerneceller. Som med alle sine groteske, satiriske indslag formår at overraske fra start til slut og undervejs føles som en generøs gensplejsning af Villy Sørensen, Leif Panduro, Franz Kafka og Erlend Loe. Intet mindre. (…) Med »Sort hund« har Torben Munksgaard skabt en bog, der ikke ligner noget andet i dansk litteratur lige nu, og som er spækket med vibrerende replikker og uforglemmelige scener.
– Berlingske Tidende

5stjerner Romanen præsterer en fin balancegang mellem realisme og surrealisme – i lighed med Lars Saabye Christensen, og det er påfaldende så ofte det normale virker helt absurd i den rette belysning. Forfatteren bruger sprog og humor virtuost og skaber nye monstrøse tankebilleder: ‘En kvinde sang så langsomt, at Bernhard fik ondt i benene’.
– 24timer

5stjerner Munksgaards satiriske gryderet kunne nemt ende i det rene plat, hvis ikke han skrev så forbandet godt. At læse ’Sort hund’ er som at høre Hans Scherfig, Villy Sørensen og norske Erlend Loe hviske i kulissen. Også Munksgaards replikker rammer rent, ligesom han mellem latterbrølene får sagt nogle beske sandheder om den danske misundelsessyge og forblændede lykkejagt. Bjæffende begavet satire.
– Ekstra Bladet

5stjerner … fra første side i Torben Munksgaards roman »Sort hund«, mærker man fantasiens velsignelser (…) Se, det er en rigtig historie.
– Dagbladenes Bureau

5stjerner Hvor er det (…) opmuntrende at præsentere Torben Munksgaard, født i 1975, som en skønlitterær forfatter, der tager pulsen på de store eksistentielle spørgsmål i vores tid og samtidig gør det på en grotesk, nærmest absurd humoristisk måde. (…) Og det på så original, vittig og tankevækkende vis, at den er fem stjerner værd.
– Søndagsavisen

4stjerner Torben Munksgaard holder sig til et overdrevent roligt tempo og en stram, underspillet stil. Det skaber en perfekt baggrund for alle de ustyrlige påhit, som driver handlingen frem mod overrumplende løsninger. ”Sort hund” er en rundtosset og fornøjelig roman om skæbne, tilfælde og identitet, skrevet af en forfatter med en usandsynlig veludstyret næse for komiske sammenhænge og absurde mønstre. Man bliver i den grad underholdt.
– Jyllands-Posten

Jeg synes, den var kolossal fornøjelig. Side efter side. (…) Der er nogle fuldstændig fantastiske scener undervejs, f.eks. da han skal finde sin enten halvdøde eller heldøde mor på et hospital, hvor han skal bestige en bakke. Den har kafkaske dimensioner.
– Pelle Gudmundsen-Holmgreen i Smagsdommerne på DR2

Den stramme, underspillede stil med gode replikskift, fremragende bipersoner samt den ustyrlige handling, der problematiserer det normale ved at fremstille det absurd, gør romanen til ypperligt selskab. Tilmed er det en lille fest at opleve kabalen af overrumplende tilfældigheder gå så lattervækkende fornemt op til slut, hvor det hele med et par twist ender lykkeligt på sin egen måde. SORT HUND er sort humor på højt plan. Den er hermed varmt anbefalet.
– LitteraturNu

Munksgaard har et fantastisk sprog, og undervejs er man rigtig godt underholdt. (…) “Sort hund” er hurtig læst, men man kan godt grine af den en tid efter og tænke over den længe efter. Jeg vil helt sikkert anbefale den.
– Litteratursiden

”Sort hund” er mit første bekendtskab med Munksgaard men bestemt ikke det sidste. Det er en letlæst men stærkt underholdende bog, der både stiller spørgsmål til det moderne menneske og vores samfund … (…) Torben Munksgaard skriver let og flydende, og der er adskillige sjove og tankevækkende sproglige udfoldelser. For eksempel blæser det ”så kraftigt, at man skulle tro, at en utålmodig gud sad og bladede i en verden, han ikke gad læse”. Alberts liv beskrives med vendinger som ”eksistentielt coitus interruptus” og ”tilværelsens asymmetriske uretfærdighed”. Og Julemanden (ja, han er også med!) beskriver det moderne menneske som ”ligevægtsnarkomaner (og) osmosefår”. Der er altså masser af satire og samfundskarikatur til stede gennem hele bogen, men den skygger aldrig for historien og personernes udvikling.
– Fra DR’s læseklub

“Sort hund” er en temmelig grotesk, men meget underholdende historie med morsomme påhit og vigtige pointer.
– Bogrummet

Det her er, hvad man kalder en god læseoplevelse. Man er INDE i bogen, med forfatteren, med i miljøerne. (…) Sproget og opbygningen er stærkt og skarptslebent, og man forstår, forfatteren har modtaget stor anerkendelse for sin stramme sprogfacon med alle de underliggende toner og bevægelser, god litteratur indeholder.
– Bogsyn

Torben Munksgaard skildrer en mand, der er fanget ind i et spind af selvbedrag, sortsind og paranoia. Han giver et humoristisk indblik i, hvilke obskure tanker der kan indtage en ung familiefars hjerne. Det er underholdende og tankevækkende.
– ALT for damerne

En skøn velskrevet langt-ude-fortælling. (…) Jeg er vild med det. Plottet lander elegant, og som med alle rigtig gode bøger, sidder jeg nu og overvejer, om jeg ikke skulle tage og læse den igen.
– Mies Bogrum