Anmeldelser af “Muren”

Torben Munksgaards roman er mange ting: Den er en velskrevet, sjov, lang, dyster, trist, opbyggelig, nedbrydende og nødvendig. Det kunne være årets og tidens danske roman. (…) Torben Munksgaard har lige smidt en bog, som jeg er fristet til at kalde for Den store danske roman, ind gennem det danske samfunds vinduer. En rektangulær klods af et samfundskritisk mikrokosmos, som man ikke bør overse. Man skylder sig selv at samle den op og læse beskeden. Alle 547 sider. Dette er en murstensroman – i ordets reneste og mest byggevenlige form.
– Litteratursiden

5stjerner At det lykkes Torben Munksgaard at holde læserens interesse stort set usvækket fast gennem alle romanens 550 sider, skyldes ikke mindst evnen til at pendle meningsfuldt mellem på den ene side de psykologiske portrætter med deres studier i ensomhed og manglende evne til at bryde igennem muren til »de andre« og på den anden side den træfsikre samfunds- og samtidssatire (…) At appellere så effektivt både til klumpen i halsen og til latterklukkene, som det lykkes Torben Munksgaard at gøre med sin murstensroman, er en bedrift. Som samtidskronikør er forfatteren lidt af en gave til tiden.
– Berlingske Tidende

5stjerner “Det værste er ikke at være alene. Det værste er de andre. Resten af verden,” – sådan indleder Torben Munksgaard sin femte romanudgivelse i vanlig misantropisk topform. Den sortmuntre tone fortsætter på de følgende 550 skarpe og vittige sider (…) Munksgaards mur er lige så billedlig, som den er bogstavelig, og romanen en raffineret fortælling om ensomhed, fælleskab og om at finde sig selv.
– Børsen

5stjerner Er man til Camus, Hultberg (”Byen og Verden”) eller holder man af Wieds ”Livsens ondskab”, så skal man læse Munksgaards meget kloge og morbidt morsomme bog om menneskers uskønne sprælleri i et liv, de ikke tør prøve at forstå. Er man ikke til ovennævnte, så læs den alligevel.
– Dagbladenes Bureau

5stjerner … et brag af en samfunds-satire (…) Det er stor forfatterkunst at kunne bruge humor, ironi og satire til at påpege alvorlige skævheder i et samfund. Torben Munksgaard færdes i dette muntre, satiriske landskab med stor sikkerhed. (…) “Muren” er en særdeles original roman, med meningsfyldt galskab og bid, og alligevel fyldt med menneskelighed.
– Århus Stiftstidende

4stjerner … en meget vellykket roman. (…) Munksgaard har leveret en velskrevet og eksistentielt vedkommende roman, som minder os om, at de andre kun er helvede, hvis man i den almindelige jagt på prestige og materielle goder overser den vitale betydning, mødet med medmennesket åbner for.
– Kristeligt Dagblad

6stjerner … den eneste bog i flere måneder jeg har læst på en aften og nydt, hver eneste side med et smil på mine læber.
– De Unges Ord

Torben Munksgaard har tidligere skrevet glimrende satire, og hans nye roman Muren kan på mange måder også inkluderes i denne genre, men den er også mere end det. (…) Muren er en svært underholdende roman og samtidig et begavet billede af den tid, vi lever i.
– Københavneravisen

… præmissen [er] tilpas skæv til at det ikke bliver kedeligt. Desuden gør formen, hvor handlingen springer fra person til person, at tempoet er højt og underholdende. (…) Munksgaard har en trofast læserskare, de bliver ikke skuffede med denne bog. Anbefales.
– Lektørudtalelse / DBC

Torben Munksgaard kikker dybt ind i menneskeracen, han ser skævhederne, og serverer det med ironi og et skønt nuanceret sprog, der gør læsningen til en fornøjelse.
– MetteGerdt.blogspot.com